Avgift för registrering av anläggning

Hej!
Jag befarade i ett tidigt skede att registreringsavgiften för anläggning snabbt skulle höjas, och det ser vi nu. Vänligen redovisa vad det har kostat per år att registrera en anläggning!
Vänligen motivera höjningarna!
"Less på alla onödiga avgifter samt tillhörande höjningar av dessa"

Stallägare

Kommentarer

  • Hej!

    Här kommer svar från enheten som hanterar våra djurregister:

    Jordbruksverket har genom svensk förordning fått i uppdrag att sköta register över anläggningar.

    De kostnader som uppstår kan finansieras på två sätt, antingen genom att Jordbruksverket får anslag för att finansiera dessa register eller att vi får ett så kallat bemyndigande om att ta ut avgifter. Regeringen har i detta fall bestämt sig för att inte ge oss finansiering utan har genom svensk förordning gett oss rätt att ta ut avgift. Avgift ska beräknas enligt den så kallade principen om full kostnadstäckning, med andra ord ska avgifter beräknas så att de helt täcker verksamhetens kostnader. Avgifterna får inte leda till under- eller överskott för Jordbruksverket.

    För att kunna täcka kostnaderna för registret behövde avgiften höjas.

    Avgiften täcker kostnader för skapande, vidareutveckling samt förvaltning av systemet som behövs för att kunna ha ett anläggningsregister.
    Anna Kundtjänst