Att ta med hund in i Finland och i Norge

Vi planerar att resa med hund i sommar och kommer att köra in i både Finland och Norge. Vilka regler gäller för att få föra in de i Finland och i Norge.
Anna Persson

Kommentarer

  • Hej Anna!

    De gemensamma reglerna när du ska resa med din hund inom EU är att den ska vara id-märkt med chip, ha giltig rabiesvaccination, EU-pass och anmälas i tullen. För att resa till Norge krävs inte rabiesvaccination.

    Det kan vara så att det land du reser till har något ytterligare som du behöver tänka på, t ex krävs det avmaskning för att resa till Norge och Finland. Du behöver då ta kontakt med motsvarande myndighet i det landet för att få rätt information. Här hittar du kontaktuppgifter till veterinärmyndigheter. Du kan även kontakta landets ambassad i Sverige.
    Frida Kundtjänst