Arrende och stödrätter

Hej,
Jag vill bara dubbelkolla hur det fungerar i och med den nya SAM-ansökan. Större delen av min jordbruks- och åkermark är utarrenderad till en person som brukar marken. Är det fortfarande arrendatorn som skall söka jordbruks och gårdsstöd eller har det i och med stödrätternas borttagande ändrats.

Hälsningar,
Alexej

Kommentarer

  • Hej Alexej!

    Du kan bara söka gårdsstöd för jordbruksmark som du brukar och sköter. Som jordbruksmark räknas åkermark, betesmark och slåtteräng. Tidigare har den som sökt gårdsstödet också behövt stödrätter för att kunna få gårdsstödet utbetalt. Stödrätterna tas nu bort och den som söker stödet behöver inte längre inneha några stödrätter för att kunna få gårdsstöd.

    Här hittar du information om Gårdsstöd och vilka villkor som gäller för att kunna få gårdsstöd.

    Det står bland annat:
    "Den som kan söka gårdsstöd är den som har rätt att använda marken, som ansvarar för driften och förvaltningen av marken den 15 juni och som redovisar marken i sin SAM‑ansökan.

    Om du använder och ansvarar för marken den 15 juni och redovisar den i SAM‑ansökan har du också ansvar för att alla villkor som gäller marken följs hela året och att marken är jordbruksmark hela året."

    Sara Kundtjänst