Är det dags att funktionstesta din spridningsutrustning och få den godkänd av Jordbruksverket?

Det här är information som gått ut till alla som har eller har haft godkänd spridningsutrustning. Så även du som har ett aktuellt beslut har fått denna information, och behöver alltså inte göra något.

Har du däremot inte har ett aktuellt beslut från Jordbruksverket på att din spridningsutrustning är godkänd så behöver du göra följande:
  • Funktionstesta din spridningsutrustning
  • Skicka in protokollet av funktionstestet till Jordbruksverket via vår e-tjänst för godkännande
Vårt beslut om godkännande gäller i tre år från datumet när du funktionstestade din spridningsutrustning.

Helt ny spridningsutrustning, ryggsprutor, och några spruttyper till får användas utan att vara godkända av Jordbruksverket.

Här kan du läsa om varför du ska funktionstesta din spridningsutrustning och få den godkänd av Jordbruksverket.
Kundtjänst

Kommentarer

  • Hej! Jag har en växtskyddsspruta som är besiktigad 2018-11-02. Om det godkännandet gäller i tre år måste jag besiktiga senast 2021-11-02 alltså?
    Mvh
    Andreas
  • Hej! har fått påminnelse om spridningsutrustning, min testades förra året, har ni tappat bort min registrering eller går det ut till alla?

  • Hej Jag testade min Spruta i fjol och skicka in till jordbruksverket. Har ni inte fått det?
  • Hej Andreas!

    Tack för du kontaktat oss. Ja, det stämmer.

    Maria Kundtjänst
  • Hej Tommy och Lars-Göran!

    Det här är information som går ut till alla, inte bara till de som behöver testa sina sprutor. Som det står i första meningen, om du inte har ett aktuellt beslut från oss så behöver du fortsätta läsa, ni som redan har ett aktuellt beslut kan sluta läsa.

    Lars-Göran: Jag tog bort din bilaga då detta är ett offentligt forum, så att den inte missbrukas.
    Maria Kundtjänst
  • Hej!
    Ja bra, ville bara att ni skulle se den så att det är rätt.
    Kan inte hitta arkiverat material om detta på mina sidor, verkar som att de uppdaterats och inte fungerar som de ska.
  • Hej Lars-Göran!

    Det stämmer som du skriver att du inte ser beslutet på Mina sidor. Om du har en digital brevlåda kan du se det där.

    Kommer du inte åt att se det är du alltid välkommen att höra av dig till oss så kan vi kolla beslutet åt dig. Ha då gärna ditt kontrollnummer till hands. Det står längst upp till höger på protokollet från testet och finns även på ett klistermärke på sprutan.
    Anna Kundtjänst
  • Hej jag testade mina sprutor i fjol och hur ser jag att som är godkänd hos jordbruksvärket
    nummer på kontroll märkena är
    91427
    91430
  • Hej Johan!

    Vad bra. Då är allt i sin ordning.
    Maria Kundtjänst
  • Hej! Ja har köpt en ny spruta av 2020 årsmodell som levererades 2020-11-20. Vill ni ha in några papper på det eller är det bara att köra med den och besiktiga när den är tre år gammal?
    Mvh Claes Rehn
  • Hej Claes!

    Du behöver inte skicka in något till oss nytillverkad CE-märkt spridningsutrustning från EES-land eller Turkiet är undantagna de tre första åren.
    Exempel: En spruta som är köpt den 3 maj år 2021 kan användas till den 3 maj 2024. Ska du använda den från den 4 maj 2024 behöver du ett godkännande.
    Lasse Kundtjänst
  • Hej Jag har en spruta med kontrollnr 84785.Jag är säker på att jag registrerat men hittar det ingen stans . Är allt ok?
  • Hej Joakim!

    Vi kan inte hitta att vi har fått in någon ansökan om sprutgodkännande med det kontrollnumret.
    Sara Kundtjänst