Vad är det för ansökningsperioder för stöd till vattenbruk?

Tidigare såg jag att det var ansökningsperioder för att söka till vattenbruksprojekt.
T.ex. stod det att det var en period mellan 1 jan - 31 mars och sedan en från 1 april till sista juni.
Är detta ändrat eller gäller det fortfarande?

Kommentarer

  • Hej

    Man kan ansöka om stöd när man vill utom i de särskilda utlysningar som är öppna vissa perioder. Just nu finns tex en utlysning som heter Klimatanpassningar inom vattenbruket för ökad konkurrenskraft som är öppen tom 15 april.

    Perioderna i frågan handlar troligen om de s.k. beslutsomgångarna som tillämpas i de stödåtgärder som länsstyrelserna handlägger. Alla ansökningar som kommit in under de här perioderna, och som är färdighandlagda, skickas in till Jordbruksverket som fördelar ut pengar till respektive länsstyrelse för de aktuella ansökningarna. Systemet får en reell betydelse först när pengarna börjar ta slut i en stödåtgärd och man måste välja vilka ansökningar man kan bevilja stöd till. Då jämförs alla ansökningar inom en beslutsomgång med varandra och de ansökningar som har fått högst s.k. urvalskriteriepoäng beviljas stöd. De som har fått lägre poäng blir alltså utan pengar.

    Beslutsomgångarna är på fyra månader och är jan-apr, maj-aug och sep-dec.

    Svaret kommer från Fiskeri och marknadsstödsenheten
    Lotta Kundtjänst