Akvariefisk hobbyn. hållning och frakt. Många frågor utan svar.

Hej!

Eran sida har ändrats mycket och ionformation jag förr hittade, kan jag inte hitta längre.

Förut fanns en lista på företagsom var godkända för att få frakta akvariefiskar (som post) i Sverige på er sida. Den verkar inte finnas kvar.

Vidare, vad gäller nu för tiden med frakt av levande djur. skicka levande djur. Tillexempel guppys, kampfiskar. I resten av EU skickar man dessa till varandra med frigolitlådor och heatpack och DHL eller liknande. Får man det i Sverige?

Hur många akvarier får en privatperson ha? Säg att man avlar guppys , eller räkor? Krävs intyg, certifiering efter en viss mängd?

Får man skicka prydnadsleddjur, t.ex. neocardina räkor med post? Förstås heatpack och frigolitlådor och nästa dag leverans, tex med early bird/DHL?

Om Man vill importera designer guppys med bra avelsstam från säg tyskland, hur går jag då till väga?

Om jag vill starat ett företag som ägnar sig åt designguppy avel och sälja till marknaden i EU? Hur går jag då till väga? (Det är stor efterfrågan..)

Kan jag avla Prydnads fiskar/räkor i sverige och sälja till EU, internationellt. Eller sätter våra lagar om tex frakt, export stopp för detta. Är det genomförbart?

(P.S. jag arbetar som lärare på naturbruksgymnasium i sällskapsdjur och entreprenörksap och elever håller på med företag inom djurhållning och detta är frågor jag får och inte lyckas hitta svar på.)

Morgan

Kommentarer

  • Hej Morgan!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Du hittar svar på det mesta på vår sida om vattenlevande vattendjur för sällskap eller prydnad, både vad gäller regler för frakt och regler för att föra in och ut dem ur Sverige. Du hittar också mer i författningarna längst ner på sidan. Man behöver också kontrollera vad som gäller i det land man ska skicka/sälja till. Kontaktuppgifter till anda länders veterinärmyndigheter hittar du här.

    Ska man ha kommersiell verksamhet så finns det en länk på sidan om vattenlevande djur för sällskap till vilka regler som gäller.

    Jag kan inte hitta något i författningarna om antal akvarier man får ha som privatperson. Du kan höra efter med länsstyrelsen, då det är de som ger eventuella tillstånd.

    Vi har en databas med godkända transportörer, jag vet inte om det var där du hittade listan tidigare? Vi får dock inte publicera alla uppgifter om transportörerna i databasen.

    För regler för andra slags djur än de jag nämnt ovan, så läser du på sidorna om de djurslagen.
    Lena