ABP

Gällande från butiker abp uppstår, som:

  • före detta livsmedel,
  • biprodukter från styckning om butiken styckar kött,
  • matavfall om butiken tillverkar till exempel lunchmat och smörgåsar,
Är behandlingen av dessa produkter alltid förbränning eller kan biogasanläggningar ta emot abp? Om så är fallet, en förpackning som innehåller abp ska förbrännas, vad är då syftet att en avfallslämnare måste särskilja förpackningen från innehållet?
Eva Aronsson

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Det går alltid att skicka före detta livsmedel eller matavfall till biogas. Här kan du läsa mer: Hantera rester från livsmedel - Jordbruksverket.se

    Kravet på att särskilja förpackningar kommer från miljölagstiftningen och är Naturvårdsverkets fråga. Du hittar mer information om detta här: Krav på separat insamling av bioavfall (naturvardsverket.se)
    Anna Kundtjänst
  • Hej,
    tack Anna! Men jag blir lite förvirrad för att det finns en lista på "Godkända biogasanläggningar för animaliska biprodukter". Så om man har animaliska biprodukter kan man inte skicka till vilken rötningsanläggning som helst utan måste alltså vara till någon på listan. Det blir ju en ganska stor begränsning, eller förstår jag inte det rätt?
    Eva Aronsson
  • Hej Eva!

    Det stämmer att du bara kan skicka animaliska biprodukter (förutom naturgödsel och mjölk) till biogasanläggningar som har hygienisering och är godkända av Jordbruksverket för att ta emot animaliska biprodukter.

    Svaret kommer från djurhälsoenheten
    Anna Kundtjänst
  • Hej igen Eva!

    Djurhälsoenheten vill skicka med ett förtydligande till svaret du fick:

    Det finns undantag men de gäller oftast inte före detta livsmedel. Vad som gäller kan du läsa om här: Gödningsmedel och jordförbättringsmedel med animaliskt innehåll - Jordbruksverket.se

    Önskar dig en fin kväll!
    Anna Kundtjänst