Utekatt

Bor I Rosgården. Undrar om jag kan släppa ut min katt i området här? Har sett ett par katter, men tänker att jag frågar för säkerhets skull. I och med att jag är " sjukpensionär" är hemma mest hela tiden, så är inte tanken att han ska springa lös hur som helst. Utan under lite uppsikt en stund då och då, aldrig nätter t.ex.
Annelie

Kommentarer

  • Hej Annelie!
    Det går bra, så länge man följer jordbruksverkets regler som gäller från 2023.

    Katter ska registreras
    Från och med 2023 ska din katt vara id-märkt och registrerad hos Jordbruksverket. Den ska märkas och registreras innan den är 4 månader. Om du köper eller tar över en katt som är över 3 månader ska du se till att den är eller blir id-märkt och du ska registrera dig som ägare inom 4 veckor. Det gäller såväl innekatter som utekatter. Kravet på registrering gäller även om din katt redan är registrerad i ett frivilligt register sedan tidigare.

    Att katter är märkta och registrerade gör det enklare att återförena en bortsprungen katt med sin ägare. Då ser man också vilka katter som saknar ett hem så att de kan få hjälp till eventuell vård och att hitta ett hem. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet och de kan besluta om åtgärder om en katt inte är märkt eller registrerad.

    Katter som inte behöver vara märkta och registrerade
    Du är inte skyldig att märka och registrera din katt om den är född före den 1 januari 2008. Det är dock tillåtet att registrera den i vårt kattregister om du vill göra det.

    Haninge Bostäder