Störande granne

Hej
Jag har en granne som älskar att spela hög musik, inte nödvändigtvis så sent alla gånger, men hög musik under dagtid/kvällstid flera dagar i veckan är riktigt störande Vad ska jag göra?

Mvh
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna och tack för din fråga!
    Om du vill kan du börja med att prata med grannen och se om det går att lösa den vägen, de kanske inte är medvetna om att de stör andra.

    Du kan även ringa din bovärd om det sker under kontorstid.
    Är det efter kontorstid, ringer du till störningsjouren som får åka ut och se om det är en störning.
    Lycka till!
    Jeasmine Kundservice
  • Min granne klagar på att mitt barn på 1,5år springer i lägenheten 8 på morgonen.
    Han springer från sovrummet till köket, men tydligen räcker det för att väcka henne
    Hon har klagat 3 gånger och har en aggressiv ton.
    Vad kan jag göra?
  • Hej Anna och tack för att du ställer din fråga till oss!
    Bor man i flerfamiljshus får man räkna med att barn rör sig och låter på skäliga tider, det räknas inte som en störning. Om din granne fortsätter att klaga, hänvisa henne till oss så får vi förklara det för henne.
    Jeasmine Kundservice
  • Hej!
    Min/våra grannar har en dåligt vana... det är nämligen så att de lämna kvar deras hundväst/hundtäcke från deras hundar på elementen i trapphuset ingången. För det första, det gör att trapphuset luktar fruktansvärt, och för det andra, jag är väldigt allergisk på pälsdjur. Så min fråga är: för man verkligen göra så? Kan man lämna kvar saker på elementen?? Är det inte brandfara på allmänheten??
  • Hej Anders och tack för att du ställer din fråga här i vårt forum!
    Jag tycker att du, på ett vänligt sätt försöker prata med din granne, att det vore mycket trevligare om de kunde hänga/torka sina personliga saker inne i sin lägenhet eftersom det finns de som är allergiska.
    Jeasmine Kundservice
  • Hej min granne verkar inte kunna sova på matte tid och jag går upp så tidigt har barn att ta hand om på morgonen men jag har knackat på och ringt störnings jouren men det verkar inte bli nån ändring vad gör man
  • Hej Erik och tack för din fråga!
    Vad bra att du försökte lösa det själv på ett bra sätt! Men om inte det hjälper är det störningsjouren som gäller, när vi får in konstaterade störningar kan vi agera mot den grannen. Så fortsätt att göra som du gör så hoppas jag att ni snart kan sova på nätterna igen.
    Jeasmine Kundservice
  • Hej min kompis har en granne som tänder en massvis med rökelse i sin lägenhet plus en ton med parfymer. Dem vågar inte säga åt själva men det drabbar hela huset då lukten går igenom hela huset när det väl tänds på. Man skulle tro att larmet skulle gå i individens (grannens) lägenhet men nej, vilket betyder säkert att dem inte har nån brandlarm i lägenheten. Hur går man tillväga om man vill anmäla sånt
  • Hej och tack för din fråga!
    I första hand ska ni kontakta bovärden. Ni kan också vända er till vår Kundtjänst som ni når på nummer: 08-606 89 00 mån-tors 09:00 - 11:45 så ska vi hjälpa er.
  • Hej! Vi har en nyflyttande granne som röker cigarett i lägenheten och lukten kommer i vår lägenhet också. Vad kan vi göra på detta?
  • Hej och tack för din fråga!

    Så länge ni inte bor i någon av våra rökfria fastigheter (Moränvägen 3 A-C samt 68 A-C) kan vi inte förbjuda hyresgästen från att röka i sin lägenhet. Däremot ska hyresgästen inte utsätta dina grannar för någon typ av störning som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö.
    Det är en svår gränsdragning mellan hyresgästens skyldighet att inte utsätta sina grannar för störning och hyresgästens rättighet att utnyttja sin lägenhet.

    Det första jag skulle råda dig till är att prata med din granne och förklara att det kommer in mycket röklukt i din lägenhet, då din granne kanske inte är medveten om det.
    Skulle problemet kvarstå är du välkommen att höra av dig till oss igen så får vi kolla så att ventilationen fungerar bra.