Ommålning

Hej,

Jag bor sedan 6 år i en av era lägenheter och undrar om jag själv kan måla/tapetsera om i hall o vardagsrum?
Det är väldigt slitet med spikhål i väggarna efter förra hyresgästens tavlor mm.
Köket fick jag ommålat för något år sedan men resten behöver också fixas.

Det skulle underlätta väldigt att göra det själv då man kan fixa i sin egen takt och kan bo hemma under tiden.

Om det är ok, kan man få ersättning för färg/tapet? Finns det någon schablonsumma för detta?

Mvh
Tina

Kommentarer

  • Hej och tack för dina frågor!

    Man får måla/tapetsera om i sin lägenhet, om det utförs på ett fackmannamässigt sätt. Om det inte blir bra och bovärden bedömer det som icke fackmannamässigt utfört på en besiktning vid t.ex avflytt, då kan man bli betalningsskyldig för att återställa. Man måste även tänka på att ta neutrala färger/tapeter som inte sticker ut allt för mycket. Du kan även ringa till din bovärd och boka tid för en besiktning av lägenhetens skick.
    Vi betalar inte ut ersättning för färg/tapet för arbeten/material som våra hyresgäster gör själva.
    Med det sagt önskar jag dig stort lycka till!
    Haninge Bostäder