Kötid för att få en lägenhet?

Hej,
Hur länge behöver jag stå i kö för att kunna få en lägenhet hos er?

Med vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hej Eva,
    I dagsläget är den genomsnittliga kötiden hos oss 8 - 15 år för att få en lägenhet.

    Önskar dig en trevlig dag,
  • Hej
    Men 8 till 15 är väl ingen genomsnittlig kötid? 11,6 år borde väl vara mera korrekt 😉
  • Vi har svårt att säga hur lång vår kötid är eftersom den ändras beroende på vilket område man söker och hur många som söker, vi har även sett att det är kortare kötid på vår nyproduktion i Jordbro.
    Jeasmine Kundservice
  • Hej,

    Kan man få reda på vilken köplats man har just för en lägenhet som man har blivit erbjuden för visning?

    Mvh Julle
  • Det kan man absolut få, hör av dig till kundtjänst på deras telefontider, eller mejla din fråga till info@haningebostader.se.
    Jeasmine Kundservice
  • Hej.
    Hur många har sedan 2015 blivit snuvade på bostad genom regeringens oansvariga invandringspolitik?
  • Hej Per,

    Vi på Haninge Bostäder kan inte svara på frågor om hur Haninge kommun väljer att använda de lägenheter de hyr av oss. Det vi kan svara på är att vi följer de ägardirektiv vi har fått kring hur många tillgängliga lägenheter som vi ska erbjuda Haninge kommun att hyra. Idag erbjuder vi 10% av de tillgängliga lägenheter vi har till Haninge kommun att ta ställning till om de vill ha. Idag hyr Haninge kommun 133 lägenheter (5,7 % av vårt totala bestånd ) som de hyr ut i andra hand till personer i behov av individuellt stöd.

    Mvh
    Anders
    Anders Gillberg
  • Vem betalar hyrorna för dessa.
    Inte den som bor där.
    Det är jag.
    Haninge Kommun är ett praktexempel på hur man återigen gör bort sig.
    Refererar till Formator.
    Det betalar vi för än i dag.
    Staffan Holmberg och Pelle Svensson är exempel på hur mina skattepengar används.
    Ska jag godta detta?
    Aldrig i helvete!
    Mvh
    Per

  • Hej!
    Hur ser kötiden ut för studentlägenheter? Är det också 8-15 år som gäller?
  • Hej Maria och tack för ditt mejl!
    Det är betydligt kortare kötid för studentlägenheter, men det varierar från år till år.
    Det är oftast från ett par månader till något år.
    Ha det gott!
    Jeasmine Kundservice
  • Tack för svaret! Min nästa fråga är vad det är som gäller vid uthyrning av en studentlägenhet. Jag förstår att man måste vara student när man skriver på kontraktet men måste man vara student under hela den tiden man hyr hos er?
  • Hej Maria!

    Ja, man måste studera en eftergymnasial utbildning under hela tiden man hyr en studentlägenhet hos oss.

    Ha en trevlig dag!
  • Hej, Galia Abdo heter jag leta efter en lägenhet att hyra för min familj (3)jag skulle gärna hyra en 4:Aeller3:an. Hoppas jag får svar om det och att ni kan hjälpa mig. Taså mycket!
    Mvh Galia
  • Hej!  Ni borde väl inte ha så lång tid hos er för att få lägenhet, som stora bostadsförmedl. i stockholm, där är det för hela stockholm befolkning, dom
    borde väl vara flera än i västerhaninge /haninge kommun?
  • Hej,

    Haninge Bostäder är ett litet allmännyttigt bostadsbolag jämfört med andra bostadsbolag.
    Haninge Bostäders kö är öppen för alla som är intresserade att söka bostad hos
    oss i Haninge kommun. På våran hemsida finns information om våra bostadsområden och om hur vår uthyrning fungerar.

  • hej igen!  Men jag undrade ifall Ni kan se när jag anmälde mig på er sida från början?  jag går ju in ganska ofta och tittar, om nya lägenheter har dykt upp,
    vill söka lägenhet som ej kostar för mycket , man ska leva också? Man måste
    ha en rimlig hyra , + annat alla måste ha..vi är 2 pensionärer, stadig inkomst
    men vill ha en stor 2:a helst 3:a..

  • Hej
    Står i bostadskö hos er.
    OM jag skulle tacka ja till en lägenhet som jag egentligen inte vill bo i men tar den så "länge". Blir jag av med mina köpoäng om jag tackar ja till en lägenhet?
    Får jag behålla min plats i kön?

    Ha en bra dag // Annica
  • Hej Annica och tack för din fråga!

    När man skriver kontrakt på en lägenhet hos oss så nollas poängen och man börjar om från början. (Det gäller dock inte ungdoms- och studentkontrakt, där man behåller sina poäng).
    Ha det gott!
    Jeasmine Kundservice
  • Hej!
    När ni meddelar att någon annan får kontraktet för sökt lägenhet vore det önskvärt att ni anger anledningen varför jag inte fick den, och för många är det säkert positivt (med tanke på det negativa som det skrevs om i Mitt i)  och det finns många olika anledningar kan jag tänka.
  • Hej Inger!

    Det finns bara en anledning och den är att det är alltid kö-placeringen som styr. Vi granskar personerna i kö/tur-ordning och den som först tackar ja med högst kö-poäng och uppfyller kraven enligt vår uthyrningspolicy får kontraktet.
    Helena Uthyrare
  • Hej.
    Är det så att om man inte bor i Haninge Bostäder, får man 1 köpoäng per dag? Om man redan bor i Haninge Bostäder, så får man 1,5 köpoäng per dag? Om så är fallet, som man på HB sagt till mig, kan man förstå att det är svårt att som icke boende i HB bli svårt att få lgh. Dessa blir paxade för redan personer med lägenhet.
  • Hej Zilver!

    Ja det här helt rätt uppfattat att hyresgäster som står på ett kontrakt har 1,5 poäng/per dag och alla andra som står i kön har 1 poäng per dag. Nu har vi 1113 aktiva hyresgäster som söker och 10964 aktiva externa kunder i vår kö. Om vi ser till de som tecknat avtal i år 2022 hos oss så har vi totalt 185 nya kontrakt och då är det fördelat med 50 hyresgäster och 135 externa personer. Andelen hyresgäster som får en ny lägenhet är alltså inte så stor även om de får en högre poäng. Tänk på att de hyresgäster som flyttar inom Haninge Bostäder också lämnar sin lägenhet till uthyrning.
    Helena Uthyrare
  • Hejsan Jag fick erbjudande om lägenheten och tackar jag, och få tur ordning ,då undrar jag, om besiktning inte godkänt.och inte få ny kontrakt .ska tillbaka jag till min Köping eller.
  • Hej!

    Vi gör alltid besiktning innan hyresgäst flyttar ut. Lägenheten ska vara flyttstädad och i gott skick när ny hyresgäst flyttar in.
    Efter att man tecknat ett hyresavtal nollställs köpoängen och kan inte återfås.
    Pernilla Ansvarig uthyrare