grovsoprummet mellan odinsvägen 27 och 29

Undrar vad tanken är för grovsoprummet?
Det är omärkta backar uppställda i en trådback som har varit överfyllda med glas, metall mm mm i flera månader. Det finns ingen information alls som visar var vi ska sortera vad och nu är det som sagt överfyllt. Vad händer??

Kommentarer

  • Hej Tina!

    Förstår din undran och jag har flera gånger tänkt att jag snart måste sätta upp någon form av övergripande information då miljöstugan är rätt intetsägande nu och sedan länge..
    Kanske kommer jag använda en del av denna information för att informera där inom kort:
    Tanken med grovsoprummet är som ett komplement till olika återvinningstationer och uppsamlingsplatser som kommunen erbjuder.
    Miljöstugorna som vi kallar dem är en service vi erbjuder våra hyresgäster så de slipper att frakta alla grovsopor till kommunens återvinningsplats eller station.
    Detta är alltså tjänst som ej är lagstiftad eller ett krav från kommun eller någon myndighet utan en bekvämlighet vi vill bjuda våra hyresgäster då det är möjligt.
    Den omärkta trådbacken som är överfylld med glas metall mm är till för ”farligt avfall” och kommer att märkas upp och börja brukas som avsetts under kommande vår.
    I den skall man ställa kemikalier, olja, sprayburkar, olika former av batterier samt typer av förbrukade ljuskällor.
    Glas, metall, wellpapp, tidningar och plast skall fortsättningsvis inte dumpas i miljöstugan utan fortsätta att köras till miljöstation tills miljöstugan tas i bruk fullt ut under våren.
    De skyltar som nu sitter uppe gäller grovsoporna kärl som är till för blandat innehåll och man kan slänga sådant som får plats i kärlet även plast och papper.
    Vart efter som vi får mer informations dekaler från SRV och en bättre bild av olika behov i våra miljöstugor som kommer vi att informera mer om sorteringen och våra ordningsregler.
    Sedan jag tillträtt som områdesvärd i somras har vi haft mycket förändringar och projekt i gång, saker som ej prioriterats eller kanske pausats under pandemin.
    Våra Miljöstugorna är ett av dessa som vi nu ändå kommit ganska långt med i många områden men ännu inte hela vägen ut till Dalarö.
    Vart efter som arbetet fortskrider kommer mer information delas ut till hushållen och aviseras i portar
    Har du ytterligare frågor kring detta kan du ringa mig.
    Vänliga hälsningar John områdesvärd.
    Telefon: 08-6060 73 98
    Jeasmine Kundservice
  • Hej,

    Har en fråga om miljöstationen Odinsvägen 27-28. Det enda kärlet som står upprätt och man kan lägga skräp i (markerat grovsopor) är det till vänster om dörren. Till höger ligger ett gäng kärl upponer och har gjort det i flera månader!?!????
    Vad är tanken?
    Ska vi slänga ALLT (grovsopor, kartong, plast) i ett och samma kärl?

    Hälsn. Tina
    Tina
  • Hej
    Det är så att jag har i denna miljöstuga ställt in flera 660L kärl 3st upprätta och dom är för grovsopor resten är upp och ner vända dom är där pga kommande sortering.
    Jag håller på att förbereder för sortering av hushållsavfall. I denna miljöstuga ska man kunna sortera och slänga grovsopor, plast, papper och metallförpackningar, glas, returpapper, kem och Elavfall.
    Detta ska jag försöka hinna med i början av nästa år /Stefan områdesvärd
    Jeasmine Kundservice