Bostadskö

Hejsan. Jag undrar hur det funkar att stå i bostadskö genom er. Vad kostar det. Vad krävs. Vad händer när man hittar en lägenhet som passar? Jag har aldrig stått i bostadskö och vet inte riktigt hur det funkar.
( Jag är student just nu, blir klar om 3 månader, inget jobb just nu)
Michelle

Kommentarer

  • Hej!

    Vad roligt att du vill stå i vår bostadskö och även viktigt för framtiden.
    Vi har en egen bostadskö som inte kostar något, men man måste logga in minst en gång per 18 månader (1,5 år) för att inte automatiskt raderas bort.
    Vi har en kö för studenter och en för alla andra vanliga hyreslägenheter, och vi har även ungdomsbostäder som man kan söka innan man har fyllt 27 år och då nollas inte poängen som den gör om du skriver kontrakt på en vanligt hyresrätt. (Det är samma kö som vanliga lägenheter). Tiden i vår kö är svår att säga eftersom det mycket beror på vilka som söker, vilket område och vilken hyra. Men allt från ca 1-2 år upp till 15-16 år har vi sett. det senaste året.
    När man blir aktuell för en lägenhet så tar vi en UC för att se att det inte finns kronofogdsskulder eller anmärkningar. Vi kikar även på att den som söker har en inkomst som gör att de klarar att bo i lägenheten.
    Här kan du läsa mer om våra regler och riktlinjer.
    Jeasmine Kundservice