Är Gogreen linfrön ekologiska?

Våra Gogreen Linfrön är inte ekologiska. Alla våra produkter som är ekologiska har vi märkt upp med Eko på förpackningarna.

Vänligen ta en titt på vår ​hemsida​​​ så ser du vad jag menar.

Linda

Kommentarer

  • Varför står på förpackningens framsida att får ej konsumeras råa om man samtidigt rekommenderas ha dem i müsli?
    Caroline
  • Hej Caroline,

    Linfrön innehåller cyanogena glykosider som kan ombildas till giftet vätecyanid vid tuggning/malning/krossning. Enligt relativt ny lagstiftning så måste man skriva ut texten nedan på förpackningen om man inte kan garantera att linfröna ligger under gränsvärdet för vätecyanid (inkl. vätecyanid bunden i cyanogena glykosider) på 150 mg/kg, vilket inte vi kan då det är väldigt lågt.
    Vätecyanid lagras inte i kroppen. Att äta livsmedel med måttliga halter vätecyanid under en längre tid kan eventuellt ge långsiktiga effekter men det drabbar troligen bara personer med allvarlig näringsbrist.
    Mer att läsa finns på Livsmedelsverket

    Ha en fin dag!
    Med vänliga hälsningar
    Camilla