12B.2 Hyreskontrakt för lokal

Observera att 12B.2 utgått ur tjänsten och ersatts av 12B.3. Följande bilagor som tillhörde 12B.2 brandskyddsklausulen (formulär nr 69) liksom bilagan om investeringsmoms (formulär nr 95) har även de utgått.

Du kan läsa om det nya lokalhyresavtalet 12B.3 här.

12B.2 avser uthyrning av lokal (ersätter de tidigare formulären 12A och 12B). Kontraktet är framförhandlat med SABO, Visita och innehåller villkor för uthyrning av exempelvis butik eller kontor. För det fall lokalen ska användas för restaurangverksamhet finns ett särskilt restauranghyresavtal, formulär nr 84, Hyreskontrakt Restaurang.

Johan Jurist

Kommentarer

  • Hej !
    Jag undrar hur jag får tag i ett hyrekonstrakt 12B.3. Jag skall hyra ut en lokal till kontors verksamhet. Är det rätt kontrakt?
  • Hej,

    12B.3 är rätt kontrakt för uthyrning av kontor. Vi har också ett enklare kontrakt som kan användas för mindre kontor, det heter 12A.2 - Hyreskontrakt för enklare lokal. Det finns dock inget hinder mot att du använder 12B.3 även i dessa fall.

    Du hittar avtalen i tjänsten Fastighetsägarna Dokument. Du behöver skapa ett konto och logga in. Det gör du på http://www.fastdok.se/ . Se gärna våra instruktionsfilmer för hur du registrerar dig och använder tjänsten här: http://www.fastdok.se/kontakt/Support/ .
    Johan Jurist
  • Hej.

    Jag ska skriva ett hyreskontrakt med ett gym. Är det 12B.3 som jag ska använda mig av då?

    Tack på förhand.
  • Hej!

    12B3 är vår mest använda formulär för lokaluthyrning, så den är korrekt att använda.

    Med vänlig hälsning

    Katja Marknadsansvarig
  • God morgon.

    går det att få hyreskontrakt för Lokal på Engelska ?
  • God morgon Håkan,

    Hyreskontrakt för lokal finns även på engelska, "12B.3 ENG Tenancy agreement for non-residential premises". Däremot finns dokumentet inte tillgänglig i vår webbshop, utan endast i inloggat läge i Fastighetsägarnas Dokument".

    Önskar dig en trevlig dag.
    Support Fastighetsägarna Dokument