Ympning

Hej,Är det vanligt med naturlig ympning bland träd? Vi hittade en bok som är ”ympad” med en ek.

Kommentarer

  • Hallå

    Är det träd av samma art som växer ihop kan vävnaden dem emellan växa samman, medan grenar från olika arter sällan brukar växa samman utan det är mer att den ena artens gren vävs in i det andra trädet genom grovlekstillväxten av stammen eller grenen som växer över den andra trädets gren för att sedan sitta ihop men de har inte växt samman i vävnaden och därmed inte delar ledningsbanor etc.

    Hoppas detta gav en förklaring, annars får ni återkomma
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent