Vita insektsägg? ekollons rötter

Vi håller på och gör ett gymnasiearbete och har satt ekollon i olika koncentrationer hästgödsel.  De sitter i vatten blandat med hästgödsel och vi har också en med bara vatten. Samtliga ekollon har fått rötter men många har också fått som vita "knölar".  Knölarna har förekommit i samtliga koncentrationer gödsel, även den med bara kranvatten. Vi har googlat på vad det kan vara och frågat våran lärare men endast fått svaret att det eventuellt kan vara insektsägg. Är det insektsägg eller något annat, isåfall vad kan det vara?

Thea Falk

Kommentarer

  • Hej!
    Vissa växter som rotas i vatten får ibland dessa vita "utväxter" på rötterna. Det är ingen ohyra eller svamp, utan en del av rötterna. Detta kan ske vid rotning i just vatten, som en del av kallus-bildningen. Kallus-bildning är den första fasen i rotbildningen och kan i vatten se fluffig och porös ut jämfört med vid rotning i jord.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare