Vissna äppelblommor o döda grenar

På mitt äppelträd James Grieve så vissnade det en massa äppelblommor och flera grenar var torra, döda. Och barken lossar , känns rutten. Ca 10 % av alla grenar. Nu kommer det äpplen  men inte riktigt lika mycket som vanligt.Många äpplen är också angripna. En massa prickar. Vad kan detta vara?

Kommentarer

  • Hej
    Trädet har drabbats av frukträdskräfta och är ett svampangrepp som är svårt att påverka då träden angripits och svampen orsakat skada likt bilderna. Träden är dömda att med tiden gå under av att grenarna får sår som med tiden vandrar runt grenen och ringbarkar den vilket resulterar i intorkade grenar ovanför dessa skador. MEN sjukdomsförloppen kan dock vara långsamt och man kan få njuta av träden många år innan man är tvungen att avlägsna dem. Det man kan göra är att snygga till dem och tar bort döda grenpartier för att få trädet att se bättre ut men då måste man vara noggrann att tvätta redskapen med exempelvis T-sprit för att inte sprida svampen vidare mer effektivt än den gör på egen hand.

    Hoppas detta var det du undrade om

    /Henrik
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent