Virus på dahlior

Hej!
Jag har mängder med dahlior i år som är flammiga i bladen, alla är nyinköpta. Är det virus eller någon slags näringsbrist? Väldigt svårt att få klarhet i frågan då svaret är olika beroende på vem en frågar.
Stort tack i förväg!
Emelie

Kommentarer

  • Hej Emelie
    Jag tycker detta ser ut som ett virus, troligen mosaikvirus. Virus på dahlior är vanligt och går inte att göra något åt. Om du har många dahlior och bara någon/några uppvisar dessa symptom så bör du slänga de sjuka för att inte sjukdomen ska överföras till de friska. Det förs tex genom stickande och sugande insekter som besöker ena plantan och sedan nästa, eller om du klipper plantorna med samma sekatör utan att desinficera den däremellan
    Ibland syns inte virus så mycket, förutsatt att plantan välmående i övrigt, och plantan kan vara fin under säsongen. Om du inte tänkt spara knölarna eller har friska plantor du inte vill ska smittas så kan du ju ändå odla dom i sommar och sen kasta dom till hösten så får du ändå glädje av dom en säsong
    mvh
    Maria Sjöstedt, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Såg detta inlägg och har nog dessvärre också fått mosaikvirus på ett antal av mina dahlior. Skär i hjärtat att slänga dessa plantor. Skulle man kunna samla de sjuka en bra bit bort, typ på andra sidan tomten, från övriga som förhoppningsvis inte är sjuka och behålla dem utan att det finns risk att de smittar övriga? Plantorna ser i övrigt fina ut förutom de gula fläckarna. Är ju också orolig att jag slänger dem om det ist är en näringsbrist eller liknande, därför hade det varit bra att ha dem kvar och se hur det utvecklar sig.
    Caroline Arehult
  • Hej!
    Ja, du kan absolut prova detta eftersom virus är så pass vanligt och smittade plantor ändå kan bli fina med bra skötsel. Tänk på att inte sprida ev smitta med tex sekatören. Angripna plantor kan kasseras efter blomsäsongen om det visar sig att det är virus.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare