Vintergäck

Är detta vintergäck?

Kommentarer

  • Hej!
    Nej, detta är inte en vintergäck. Däremot är det en representant från samma växtfamilj – Ranunculaceae (ranunkelväxter).

    Det är en adonis (som även har det vetenskapliga namnet Adonis) och troligen en Adonis amurensis (guldadonis) med tanke på bladfärg och att den blommar redan nu. Guldadonis är också en populär trädgårdsväxt.

    I Sverige finns också en vildväxande art av adonis: Adonis vernalis (våradonis). Den är fridlyst och växer på Öland och Gotland.

    Hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent