Vinranka

Jag vill flytta på min vinranka/vinstock som är ganska stor. Den växer idag inne i vårt inglasade uterum men den orsakar stora fuktproblem där så jag skulle vilja plantera om den utomhus under tak mot en vägg i söderläge.
Jag skulle dessutom vilja beskära den en del så att det blir lättare att flytta och såga av en av stammarna så att den blir lite smalare i taket.
Går det att göra.
Mvh Johan

Kommentarer

  • Hej!
    Det är svårt att flytta en gammal vinranka och få ett bra resultat. Rotsystemet är ofta djupt och kan vara förgrenat med väldigt långa rötter. Det är viktigt att få med så mycket rötter som möjligt vid en flytt, även unga rötter som suger vatten bra. Vindruva blöder lätt och måste vara i vila vid flytten, så sen höst eller mycket tid vårvinter är bästa tidpunkterna att försöka. Grov beskärning av vindruvan skall göras i samband med flytt och utförs bäst i november, beskärning av unga skott går att utföra under midsommar och några månader framåt. Rekommenderar att hellre köpa en ny planta av härdig sort. Placering utomhus under tak i söderläge kan gå bra om den får tillräckligt stor tillgång till vatten.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Om det skall vara meningsfullt att försöka placera druvan utomhus och lägga ned möda på detta är det bra att veta vilken sort det är. Är det en sort som kräver växthusvärme för att ge skörd kan du istället ge bort den till någon, som  har utrymme inne och som på vinst och förlust får pröva att flytta den, Själv skaffar du en av de sorter som garanterat funkar i aktuellt utomhusklimat.
    Lycka till! Druvodling är en fängslande hobby! Jag är själv fångad, för närvarande "intrasslad" med fler än tjugo sorter, i och kring mitt hus!
    Pedagogen svarar