Vind- o salttåliga buskar o träd

Jag vill plantera träd och buskar för att skapa lä och insyns-skydd på en skärgårdstomt på Hönö, Öckerö kommun. Tomten ligger ca 100-150 m från havet men i bebygggelseområde. Västliga vindar ligger på rakt in, endast fåtal knallar och hus framför tomten. Nu i sommar har blåst med saltet påverkat silverbladigt  päronträd, persika och en salix-häck (salix-slanor) Bladen har svartnat o trillat av, men det kom nya. Detta skedde 2 ggr. Jag tänker försöka skapa mer lä på tomten och undrar vad ni rekommenderar för arter? jag vill gärna få upp något i höjd.
Funderar även på äppleträd, matäpple- vilka sorter tål kustklimatet?
Kan man med lä-planteringar skydda växterna mot saltet eller måste de helt enkelt klara det?
Jag har stora ytor och bra jorddjup på många ställen (gräsmatta) tomten är en gammal äng och ett fd diken igenom, så vissa förutsättningar är goda. Men vill också gärna plantera i skrevor, mot insyn .
Tack på förhand!/Anna

Kommentarer

  • Testa bodsyren som är en riktig tuffing för att skapa lä och är bevisad tolerant för vindsalt
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent