Vilket träd?

Vi har sådana här träd i en park där vi bor. Blommorna doftar ljuvligt verkligen. Google Lens säger att det är robinia men jag tycker inte det stämmer på bladen? Vet ni vad det är?

Kommentarer

  • Hej
    Det är en Robinia MEN en form av Robinia med ett väldigt stort ändblad, vilket ger ett träd som är betydligt tätare än den genomsnittliga Robinian. Min gissning är därför att det är en Robinia pseudoacacia 'Unifoliola'
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Stor tack för det! : )
    Blev nyfiken på vad som menas med ändblad men hittade inget när jag googlade, vad menas? : )
  • Bland parbladiga arter så har många en avslutande ändblad längst ut efter alla parblad - hoppas detta var en bra förklaring, annars är det bara att återkomma
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent