Vilken växt

Hej!
Hitta denna inne i ett gammalt hus tidigt 1900-tal i Stockholm
Vad kan det vara?
Med vänlig hälsning, Anna Sjölander

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Det är Delairea odorata, på svenska sommarmurgröna och på engelska Cape ivy. Den har inte har något med murgröna att göra mer än att den klättrar, utan är en korgblommig Sydafrikan. Den är invasiv i många varma klimat, men hos oss tål den inte att övervintra ute utan odlas som krukväxt. För att blomma behöver den mycket värme men den gillar inte uttorkning och mår bra av svalt och ljust på vintern.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej!
    Är sommarmurgröna giftig för katter?
  • Hej,
    jag vet inte om den är giftig för katter, men jag har sett några texter där den misstänks vara giftig vid förtäring för däggdjur och vattenlevande organismer men ingen säker data bakom rapporterna. Nåväl, mitt råd är att inte låta katten äta på växten.

    Sidor som kan vara bra att titta på är (ingen av dessa listar den som giftig):
    Giftiga växter A-Ö - SVA
    Toxic and Non-Toxic Plant List - Cats | ASPCA
    cats-and-indoor-plants.pdf

    Vänligen, Åsa Krüger

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent