Vilken växt?

Vad är detta för en växt, köpte fröer på Christiansö, Bornholm? Liknar Gul Haverrot( den äkta är lila)Tacksam för svar, har letat men ej hittat någon bild som stämmer med blomma och blad!
Mvh
Eva Hjersman

Kommentarer

  • Det blev en missuppfattning, tror jag?
    Skickar bilden på blomman igen, som jag undrar över!
    Köte fröer på Christiansö, Bornholm

  • Hej Eva,
    Utan att kunna vara hundraprocentigt säker utifrån din bild, skulle jag ändå våga påstå att det är jordärtskocka, Helianthus tuberosus. Kan det stämma (kolla på jordstammen)?

    Mats Havström
    Vetenskaplig intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent