Vilken växt?

Hej, fick en stickling av okänd sort som ingen lokal blomsterbutik eller kunnig kunnat identifiera, så jag hoppas att ni kan hjälpa! Tog sig snabbt direkt i jord, dricker medel eller något över med vatten, tål dock längre perioder av torka bra (stannar endast i växten), både relativt mörkt och ljust verkar fungera bra, södersol sommartid gav lätt läderartade något färgskiftande brännskador på fortfarande väldigt fasta och stadiga blad.
Ska enligt givaren bli kladdig (kan då droppa) om bladen ibland.
Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Madde,
    vilken fin växt, jag ska försöka att bestämma den men jag skulle behöva lite hjälp från dig. Har du möjlighet att fotografera två närbilder på bladet, en på undersidan och en på översidan? gärna med något som kan hjälpa mig att förstå storleken.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej Åsa!
    Jag hoppas att dessa bilder duger, tyvärr är det de stora bladen som blivit solbrända och lite bångstyriga, men med lite stök mäter det största bladet ca 9,5cm i längd, stjälken in till stammen varierar väldigt i längd över plantan. Den nyaste ”bladkorven” som börjat vecklas ut är ca 7-8cm.
    Den ska tydligen vara plockad som stickling från en gymnasiematsal för 30-40år sedan, om det på något sätt kan hjälpa.
    Vi väntar med spänning!

  • Hej Madde,
    jag har suttit och funderat lite fram och tillbaka. På många sätt ser det ut att vara en Philodendron  och då lutar jag åt att den kan höra till någon av sorterna som börjar med 'Emerald ...' möjligtvis skulle det kunna vara 'Emerald King' men jag måste tyvärr säga att jag inte känner mig säker genom att endast sett den på bild. Om du vill får du gärna återkomma med foto när den blommar.

    Vänliga hälsningar,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent