Vilken typ av ormbunke är detta? Bladen kan vara nästan 1 meter långa.

Kommentarer

  • Hej!
    Det du har ser ut att vara en hartassbräken (Phlebodium aureum). Den växer naturligt i de tropiska delarna av Amerika, men odlas ofta som krukväxt. De håriga "hartassarna" som syns i krukan är ormbunkens rhizom.

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand
    Vetenskaplig intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Ja, hartassbräken var det närmsta jag kom fram till men tyckte inte de var helt desamma. Mina är inte så blågröna och de har kraftigare grenar än de man kan se på bilder, men det finns varianter förstås. Berättelsen i familjen har varit att de första plantorna kom från rötter som använts som stötdämpare för snittorkideer som importerats från Asien av mina föräldrars trädgårdsmästarvänner. Men det stämmer ju inte med tropiska Amerika.
  • Precis som du säger finns det flera kulturformer av just hartassbräken, där några är mer blågröna, t.ex. sorten 'Blue Star'.

    Hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent