Vilken typ av en kan detta vara?

För några år sedan köpte jag en vintergrön mix med 6 små plantor som vi satte i utekrukorna framför huset lagom till jul. Av dessa var det två plantor (som ser ut som silverfärgade enar) som trivts väldigt bra och därmed fått stå kvar i flera år. Men nu håller på att växa ur krukorna. Tyvärr har vi ingen plats för dessa i vår trädgård att fortsätta sitt liv så vi tänkte försöka sälja dem, för det vore tråkigt att slänga dem. Men det vore då väldigt intressant att veta vad det kan vara för sorts barrbuske det är? Buskarna  är nu ca 70 cm höga, barren är silveraktiga och lite mjukare än en klassisk svensk en ute i skogen och ganska mjukt rundade ändar på kvistarna. MVH / Anna Maria Enlund

Kommentarer

  • Det en ädelcypress, troligen Chamaecyparis lawsoniana, som brukar användas i julgrupper. Det är inte helt enkelt att vare sig art- eller sortbestämma från bilden men det kan t ex vara 'Argentea Compacta'.
    Ädelcypresser tillhör samma växtfamilj som enar, men blir stora träd om de får rätt betingelser, dvs ett lite mildare och fuktigare klimat än vårt.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent