Vilken sorts and var det vi såg i trädgården?

Vi besökte Botaniska i tisdags och såg ett andpar som kom uppknatande från Vitsippsdalen. De såg ut som de hörde hemma där. De påminde om gräsänder, men det stämde inte riktigt. Vi har slagit i fågelböcker men hittade inget som stämmer. Bifogar bild på hanen. Honan såg ut som en gräsandshona men med samma ljusa bröst som hanen. Kul att få veta vad det är för sort.

Kommentarer

  • Det är tyvärr så, att genom vad som ibland kallas "viltvård", som egentligen bör kallas jaktvård, så har det i vårt avlånga land släppts ut väldigt mycket gräsänder med tamands-gener. De växer snabbare, blir större och ger mer kött till jägarn. Dessa änder har gjort att gräsänderna också fått en del andra gener som blivit rätt allmänt förekommande: färgavvikelser, vilket syns allt oftare på framför allt hanarnas färgteckning, men också anlag som resulterar i annat födosök än hos "normala" vilda gräsänder: Många kan inte föda sig som sig bör på vanlig vatten- och våtmarksvegetation utan har näbbar och beteende mer anpassade till att beta till exempel gräsmattor. Vi har några sådana änder som både bofasta och som flitiga besökare i såväl Botaniska som i Änggårdsbergens naturreservat och i Slottskogen.
    Pedagogen svarar