Vilken ĺökväxt är det här?

Undrar vad den heter och var den kommer ifrån samt skötselråd?
Nya lökar växer ständigt ut på själva blomlöken.

Kommentarer

  • Hej Karin,
    det är Albuca bracteata eller på svenska jättestjärnlök, en fantastisk fin växt som växer i medelhavsklimatet längst med stora delar av Sydafrikas sydkust. Det varierande medelhavsklimatet, med sina torra och varma somrar samt nederbördsrika vintrar, innebär att jättestjärnlöken har strategier för att anpassa sig till detta. Blir vattentillgången exempelvis för liten går den ner i vila.

    Vi sköter våra Albuca bracteata så här:
    Tillväxtperiod: ca mars till november – Ljus växtplats, regelbunden vattning med lättare upptorkningar.
    Vintervila: ca nov till mars – Plantan förvaras torr i ca 10 grader (vid varmare och torrare odlingsförhållanden kan viloperioden behöva förkortas).
    Under månaderna mars och oktober justerar vi försiktigt vattningen efter vädret och mot växtsäsong eller vintervila.

    Skickar med ett ps. Tidigare hade den det vetenskapliga namnet Ornithogalum longibracteatum, så ibland kan man hitta växten under det namnet vilket kan vara lite förvirrande.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar,
    Erik Vidstige, trädgårdsmästare & Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent