Vilken ”dikes”-växt?

Hej, jag såg något luddigt lågväxande i en torr dikeskant utmed en grusväg där jag bor, strax nordost om Karlstad. Nästan lite vedartad stam, pyttesmå avlånga/ovala blad…såg ut som en skvattram i miniatyr, med väääldigt mjuka luddiga fröämnen som såg ut att ha väldigt små svarta frön inuti?! Vad i hela friden är det? Tacksam för svar 😀 mvh Berit
Lena

Kommentarer

  • Hej Berit!
    Det är en Salix (vide) som du har hittat. Salix har frön med "hårtofsar", vilket gör att de lätt sprids med vinden.

    Hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent