Vilken art av Abies, ädelgran?

Jag bor i byn Mullsjö i Nordmalings kommun och har fällt en ädelgran på tomten som var 13m hög och 1,9m i diameter nertill. Enligt årsringarna ej äldre än 50 år. En 2m hög liten avkomma som kommit upp alldeles intill står kvar. Ungefär lika stora granar finns på tre närliggande tomter och även de har föryngrat sig naturligt. Frågan är vilken art det kan röra sig om?

Kommentarer

  • Hej
    Om det går skull jag vilja ha några kompletterande bilder på; närbild på barren, barken på det träd som är kvar - sen skall vi nog lyckas identifiera den
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Vhej

    Hej! Ser att jag skrev diameter där det skulle vara omkrets. Skickar här en bild på stammen och en bild på barren från det unga trädet som står kvar. Mvh Anders
  • Hallå
    Vi vågar på oss en gissning på bergsgran (Abies lasiocarpa)
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent