Vilken äpplesort skall jag välja?

Hej!
Jag skall plantera ett äppleträd i en trädgård i östra Göteborg och undrar vilken sort jag skall välja?
Jag önskar en sort som är lättodlad och goda att äta och göra paj av.
Det kan vara lite blåsigt i trädgården ibland och där finns inga äppleträd nu men grannen har några.  Funkar det att plantera nu på hösten?
Margareta Holm

Kommentarer

  • Hej, vi rekommenderar att gå till en välsorterad plantskola i närheten för att hitta rätt träd för dina behov och förutsättningar. Märkningen E-planta kan vara något att hålla utkik efter, E-planta är en kvalitetsbeteckning på träd och buskar som är utvalda för att klara svenskt klimat.

    Frågor att tänka på innan kan vara: Vilken slags äpplen vill du ha; sommar, höst eller vinter? Vill du ha flera sorter på samma träd? Hur stor plats har du för ditt träd?
    Det går fint att plantera äppelträd på hösten, men det ska vara innan frosten kan komma.
    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent