Vilka krkusar är botaniska.

Hej!  Våra kunder kommer nu efter ett TV inslag och frågar efter "nyheten" Botanisk krokus. Enligt vår uppfattning är crocus tommasinanus och crocus siberi botaniska men hör  även crocus biflorus dit?
Crocus vernus hör väl inte dit?

Hälsningar Alf Munkedals Plantskola

Kommentarer

  • Termen ”botanisk” är olycklig. För vilka växter är inte botaniska? Men normalt avser man vildformer av arter eller släkten inom vilka vi normalt endast odlar mer eller mindre selekterade kulturformer.
    Jag har inte sett tv-inslaget så är osäker på vilken art som avses. Gissningsvis den vilda formen av snökrokus, C. tommasinianus.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent