Växtskötsel

Hej!Jag hoppas få svar på några frågor. Vi har en trädgård på Ven i Öresund och vi har under ett par år planterat en hel del. I år har vi planterat ett körsbärsträd Stella på stam volt. Trädet ser ut att må bra men jag undrar om jag skall beskära något för att hjälpa till att forma det elker om det bör få vara i fred.
Min nästa fråga rör fruktträd som vi försöker stamma upp då trädgården är ganska liten. Det finns inte grenar som växer ut åt sidorna på alla ställen, kan jag höra något för att stimulera tillväxten. Vad skall jag tänka på vid beskärning av upostammade träd och hur gör man med toppen när den växer sig väldigt hög?
Vidare undrar jag över ett par angrepp, ett på vindruvsplantan jag satte förra året, som fått roströda fläckar. Är det röst och vad kan jag göra för att få bort det. Slutligen undrar jag över en klätterros, climbing isberg som i år hade så mycket mjöldagg att jag klippte ner den i jämnhöjd med fotknölarna. Kan den komma sig igen eller bör jag gräva bort den och sätta ny. I så fall, kan jag plantera på samma ställe.

Mvh Anna Bellini