Växtnamn

Vad är detta för växt? Ser den aldrig i handeln. Växer fort. Långa rankor med lila baksida. Täcker in ett fönster på en sommarsäsong. Har sökt svar på detta i ett par år. (Det är inte sommarmurgröna som många föreslår. Jag har den också). Den blir starkare lila på baksidan nu när ljuset återvänder
Mvh Berit Renström

Kommentarer

  • Hej Berit,
    Det är lite lurigt med dessa "murgröneliknande" korgblommiga växter, det finns ett par som är relativt lika varandra särskilt utan blommor. Men efter lite övervägande skulle jag säga att det du har är en Senecio tamoides, den arten har inget svenskt namn ännu men på engelska kallas den bland annat canary creeper (tyvärr används det namnet även på en annan art i släktet vilket gör att de förväxlas i onödan). Sommarmurgrönan (Delairea odorata) är en nära släktning och hörde tidigare till släktet Senecio.

    Senecio eller korsörtssläktet som släktet heter på svenska är ett av växtvärldens största med nära 1400 arter, forskningen är aktiv inom det här släktet och arter delas och slås ihop relativt ofta så det gäller att vara på tårna när det kommer till namnsättningen.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Förstår jag dig rätt att denna växt och sommarmurgrönan inte tillhör samma släkte längre. Samma familj?

    mvh Berit Renström
  • Hej Berit,
    ja, du förstår mig helt rätt. Det är numera två olika släkten men de tillhör båda den korgblommigafamiljen: Asteraceae. En av de största blomväxtfamiljerna i världen.

    Sommarmurgrönan hörde tidigare till släktet Senecio (precis som din växt) men på 90-talet bröts den ut ur släktet och fick sitt eget, Delairea. Den är ensam art i det släktet. De närmsta släktningarna till sommarmurgrönan är just Senecio, så trots att de inte längre tillhör samma släkte så är de väldigt nära varandra i släktträdet.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, Botanist

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent