Växters syreupptagning

Jag undrar om marklevande växter(krukväxter t ex Monstera eller Alocasia) kan odlas i bara vatten och klara syreupptagning, med andra ord övergå till att leva som vattenväxt?
Mvh Annelie
Annelie Backlund

Kommentarer

  • Många tropiska växter, inklusive Alocasia och Monstera kan odlas hydroponiskt, dvs utan jord i en cirkulerande svag näringslösning. Det innebär dock inte att de blir vattenväxter. Syreupptaget sker som vanligt av rötterna och på natten även av bladen.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent