Växter som blommar på vintern

Hej,
Här kommer en aktuell fråga som jag ofta undrat över.

Vad är anledningen till att vissa växter blommar mitt i vintern i vårt klimat? Är de självbefruktare? Om inte hur sker pollineringen?

Jag tänker på t.ex. Vinterjasmin, Viburnum bodnantense eller Julros.

Hur har under evolutionen en genuppsättning som ger detta resultat fått överlevnadsvärde? Jag antar att de blommar vid samma tid på sin naturliga ståndort.

Mvh
Yngve Bernhardsson

Kommentarer

  • På många platser är det ju vintern som är den mest gynnsamma årstiden, inte minst områden med Medelhavsklimat där sommartorkan har skapat många livsformer som helt går i vila under sommaren. Så de växter du nämner har anpassats till att blomma under den tid som har låg temp om mindre ljus. Sedan är det även så att många vindpollinerande arter särskilt de som utgör undervegetation, t ex hassel, blommar på vintern för att slippa konkurrens från annat pollen om den vind och luftvolym som finns tillgänglig för pollenspridning.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Stort tack för svar med många fakta som jag aldrig tänkt på, t.ex. om  hasselns tidiga blomning. Men de växter jag nämner har inte blommor som liknar vindpollinerares. Vem pollinerar dem? Årstiden är ju inte precis högsäsong för insekter?
  • Hej!
    På sina naturliga växtplatser blommar de växter du nämner under tidig vår. Vinterjasmin (som ursprungligen växer i Kina) pollineras av nattfjärilar, flugor och små bin. Julros (från Europa-Asien) pollineras av humlor.

    Viburnum x bodnantense (hybridkesarolvon) är en korsning mellan två asiatiska Viburnum-arter, och är framtagen för sin vackra vinterblomning i Storbirtannien under 1930-talet.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent