Växter, murgröna

Hej jag har sett hur murgröna (vild på gotland) kan ha väldigt olika blad. Vanligast flikiga blad med liknande form som lönnlöv, men också exemplar med helt annan form, smala längre utan flikar ("lansettlik"). Den sista formen verkar också höra ihop med blommning. Har googlat och förstått att det kan ske någon form av bladförändring utan att riktigt fatta. Kan en hel plantas (säg stam på 5cm diameter o 10m hög klättrande på träd) bladuppsättning ändras från flikig till lansettform? I så fall sker det via succesivt utbyte/bladfälling eller att individuella blad sakta ändrar form ell på ngt annat sätt? Bladens yta o nervatur verkar också ändra karaktär. Är det en irreversibel eller cyklisk process? Ser ju äldre exemplar som inte har lansett-blad?
Hoppas någon kan ge svar, hälsningarUlf T

Kommentarer

  • Hej Ulf,
    De flikiga bladen är ett juvenilt drag hos murgröna och förekommer främst på de basala delarna av plantan. De brett lansettlika bladen uppträder först när plantan har växt till sig och tagit sig upp i ljuset och då endast på dessa delar av plantan. Det är dessa skott som blommar och sätter frukt. I Sverige är det är främst längs kusterna som klimatet är så gynnsamt att murgrönan blir fullvuxna. De kan här täcka in stora träd och ha decimetertjocka stammar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för snabbt svar! Ok om jag fattat rätt är det alltså så att bladen är antingen av ena eller andra typen o inte så att ett o samma blad först är flikigt och sen ändrar form till pil-/lansettformat.
  • Stämmer precis!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent