Växtbelysningsfråga

Hej!

Jag övervintrar citrusträd och palmer och har en fråga angående belysningen på dem vintertid. Tidigare har lampor belyst dem ca 12h/dygn, men då vårt elavtal nu löpt ut och elkostnaden är ca sju gånger högre har vi inte råd att belysa dem lika länge dem lika. Hur ska jag göra nu?

Citrusträden (citron, meyercitron, apelsin (röd och ljus), grapefrukt, lime, mandarin)
Står på en yta som är ca 1,5m2 och belyses med 3 x 70 W metallhalogen, 1 x 150 W metallhalogen och 2 x 80 W LED, minns ej lumen eller Kelvin. De står i ett gästhus framför altandörrar. Jag har tidigare hållit ca +10°C – 15°C i huset men vet att citrusträden klarar ner till +5°C. Det lamporna som värmt upp huset och elelement som gått in för att hålla värmen nattetid (minimum +9°C) då det varit riktigt kallt ute. Jag måste nu minska belysningstiden till ca 8h/dygn och funderar på att belysa dem två gånger om dagen, mellan 06.00 – 10.00 och 15.00 -19.00, dvs ha släkt under den ljusa delen av dagen. Under tiden som lamporna är släckta så ger ljuset från altandörrarna lite ljus på växterna. Två belysningsomgångar gör förhoppningsvis att temperaturen i huset inte faller under +5°C och elelementen går på. Tanken är att belysningen ska värma huset. Då gör belysningen nytta både som växtbelysning och håller huset varmt som inte får gå under ca +5°C för att förhindra att vattnet fryser därinne. Är detta klokt tänkt eller kommer citrusträden (som jag haft i ca 10 år) att må mycket dåligt? Jag vet att de kan tappa blad under övervintringen, men att det växer ut nya på våren.

Palmer, (Phoenix canariensis, Trachycarpus fortunei, Chamaerops humilis, Brahea armata, Butia capitata, Archontophoenix alexandra, Caryota urens)
Palmerna står i vardagsrummet i varsitt hörn på en yta på totalt ca 3m2 . De belyses med 2 x 100 W (2 x 10 000 lumen, 6 500 K) i varje hörn. De har också varit på ca 12h/dygn men nu måste jag minska det också pga elkostanden. Huset värms upp av bergvärme så tillskottsvärmen som lamporna ger är dyr värme/kWh. Även där har jag tänkt att belysa växterna i två omgångar, totalt 8h, så att dagsljuset ger dem lite ljus mitt på dagen. Belysningen i rummet fungerar även som allmänbelysning på kvällar då vi är därinne. Vi eldar i kakelugnen för att värmen ska sprida sig i huset så det kan blir ca +25°C när vi eldar och går ner till ca +20°C som lägst.
Samma fråga här, är detta väldigt dumt?

Jag hoppas att jag kan få råd och vägledning då detta är fråga (ni belyser ju växterna i era växthus) som även berör flera av min vänner som också pga av de höga elpriserna måste dra ner på sin växtbelysning.

Med vänlig hälsning
Ewa

Kommentarer

  • Hej!
    Citrus: Utan att veta hur växtbelysningen hänger låter det som om du har en ganska hög ljusintensitet som sannolikt kan minska i samband med temperatursänkning. Kan du släcka några av lamporna och höja kvarvarande belysningen något (= minska ljusintensiteten) för att få en större ljusbild/träffyta men med mindre ljusintensitet?
    Det är en bra strategi att belysa växterna för att förlänga dagen och öka den dagliga ljussumman. Vill du få koll på den dagliga ljussumman finns det ganska billiga enkla DLI mätare från tex: LightScout DLI 100 Meter. Du vill som minimum komma upp i ca 10 DLI. (daily light integral = ”Den dagliga ljussumman”). Dessa ljusmätare ger även en anvisning av ljusintensiteten som vi mäter i uMol/m2/s (vi strävar efter någon stans emellan 100-200 uMol/m2/s
    Mycket bra idé att sänka temperaturen. Temperatur och ljus behovet går hand i hand. Mer värme=mer ljus och tvärt om.
    Det vara bra att titta lite på LED växtbelysning. Dessa lampor är billigare i drift och kan hängas närmare plantorna för att minimera ljusförlusten. Dessa lampor avger inte lika mycket värme, dom avger lite värme men inte mot växterna utan bakåt. Kanske kan LED kombineras med en frostvakt?
    Ex1: en GN Telos 6 Pro LED (ca 4000kr) täckningsyta är 140cm x 140cm och har en strömförbrukning på 180W. Detta kanske kan ställas mot elpriset och din förbrukning på totalt 520w.
    Ex 2: 4 x 36w (4x ca600kr) LED lampor på E27 skulle kunna belysa dina växter
    I växthuset räknar vi grovt innan vi går in på detaljerna med ca 100w/ m2 men då är det ca 20 grader varmt.
    Det är viktigt att ha bra att ha reflektorer så att växterna får allt ljus.
    Det finns webbaserade utbildningar för att fördjupa sin förståelse för växtbelysning. Ge förutsättningar och verktyg för att belysa sina växter på ett smart och effektivt sätt tex College of Knowledge: Greenhouse & Horticultural Lighting - Online College of Knowledge (msu.edu)
    Det finns även svenska företag som håller i kurser och utbildningar.
    Allmän regel att sämre odlingsförutsättningar ställer högre krav på odlingen.
    Palmer: Samma princip här - häng belysningen så effektivt som möjligt och då är LED-belysningen mer direkt för att belysningen kan hänga närmare.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare