Växtartbenämning små orkidéliknande blommor på buske

Hej,
För ca 6 månader sedan började det växa en blomma/buske i en av våra blomkrukor i köket. Nu blommar denna buske som är ca 1,7 m hög med ca 1 cm små blommor. Vi har ingen aning om vad det är för växt. Den gillar inte att stå i direkt solljus och dricker vatten varje dag. Stammen är fyrkantig och bladen rätt tunna.
Är det någon som kan hjälpa oss att avgöra vad det är för blomma/växt?

Kommentarer

  • Hej Elisabeth,
    det ser ut att vara Asystasia chelonoides eller någon närbesläktad art i Asystasia
    Släktet växer naturligt i de tropiska delarna av Afrika, Asien och Australien det har inget svenskt namn. Arten A. chelonoides är endast rapporterad från Indien, jag vet inte historien kring jorden eller annan växt i din blomkruka men det verkar som ni fått hem en exotisk fripassagerare.

    Vänligen,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent