Växt jag köpt hos er 2019.

Hej! Jag undrar vad detta är för växt. Har sträckt sig rätt lång sedan jag köpte den ii er butik 2019. Glömde av namnet innan jag ens kom hem men har varit väldigt nyfiken vad det är enda sedan dess. Letat online men inte hittat något som varit likt.
(finns fler bilder om det behövs)

Kommentarer

  • Hej Anton,
    det är Cotyledon orbiculata var. oblonga på svenska vågblad. Den naturliga utbredningen är från sv. Angola ner till Sydafrika. Det kan möjligtvis vara en sort av denna art, tyvärr kan jag inte kolla upp det då vi inte har register över vilka sorter vi sålt. Tidigare delade man upp arten ytterligare i ett par olika former men för ett par år sedan övergavs den uppdelningen, din planta skulle antagligen ha räknats till formen undulata. Det kan vara så att man i vissa fall fortfarande använder sig av det namnet i handeln.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent