Växt

Hej
Jag fick förra året några plantor / skott av min granne.
Jag planerade ut dessa och Kan nu efter ett år konstatera att en av växterna är okänd. Grannen förnekar att den var en av de som jag fick men jag vet ju att den fanns med i samma hink.
Nåväl ingen av alla jag frågat eller visat kan svara på vad det är.
Den ser ut som rabarber men smakar inte som rabarber och har långa vita trådar som rötter. Rabarber smakar ju syrligt och har en klump till rot.

Kan ni hjälpa mig att lösa gåtan.

Med vänlig hälsning
Ola Svenzon
Glommen Falkenberg

Kommentarer

  • Hej Ola,
    Det måste vara någon form av arten Beta vulgaris, som innefattar såväl den vilda strandbetan, som foderbeta, sockerbeta, mangold rödbeta.

    Jag tycker det ser mest ut som en röd form av mangold.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej igen! Nu har jag fått ett tips om en rabarbersort utan oxalsyra Rheum rhabarbarum 'Elmsblitz', som mycket väl skulle kunna stämma in på din bild.

    Du får följa dess utveckling så borde det bli uppenbart.

    Mats
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent