vårstädning i trädgården

Hej!
Min fru vårstädar i trädgården, bl.a. genom att noggrant plocka bort alla nedfallna löv och grenbitar i rabatterna så att kal jord träder fram. Jag hävdar att det är dels onödigt jobb eftersom naturen sköter sig och förvandlar löven till näring till jorden och dels att man behöver mindre tillförsel av gödning under säsongen. Hon hävdar att man ska göra som hon gör och hänvisar då till er och att alla era rabatter är nogsamt städade på samma sätt som hon gör. Alltså kal jord under och mellan växterna. Hurpass noga skall man vara med sådan städning?
Tacksam för synpunkter.
Med vänlig hälsning
Martin Peeters

Kommentarer

  • Hej!
    Natur och trädgård är två olika saker. Det är som du beskriver att naturens mikroorganismer bryter ner och omvandlar växtrester till näring. När det gäller en visningsträdgård eller en egen plantering, där syftet ofta är en skönhetsupplevelse, brukar de flesta vilja ansa och putsa för att de vackra växter man planterat skall hamna i fokus och det ska se välvårdat ut. Det är då bra att återföra t ex kompost och andra naturgödselmedel eftersom mullämnen tas bort i samband med vårstädningen. Det är bra för djurlivet att även ha lite mer ostädade ytor på undanskymda ytor i trädgården om den möjligheten finns. På Botaniska Trädgården klipper vi ner på våren istället för på hösten för att näringsämnen skall återföras och jorden skyddas under vintern, och vi använder även jordblandningar med mycket kompost i t ex Perennträdgården.
    Hoppas svaret är till hjälp!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare