Varför växer det ut en ”vanlig” gran på toppen av ”prydnadsgranen” (vad heter den?).

Kommentarer

  • Hej Raija!

    Ursäkta det sena svaret! Granen är en kulturform av vitgran som heter sockertoppsgran (Picea glauca 'Conica'). Det är en långsamväxande form/mutatation som har sitt ursprung i Kanada. I toppen av kronan har ett ledande skott reverterat, det vill säga den genetiska mutatation som orsakade plantans dvärgväxt styr inte längre tillväxten i just det skottet utan plantan kan fortsätta sin tillväxt som en vanlig vitgran.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent