Varför säckade min röda blyblomma ihop?

För 21 år sen fick jag skott av röd blyblomma Den har vuxit frodigt och grönt och blommar på senvintern och nya rotskott har kommit så jag har kunnat dela den Rankorna har varit så fina och frodiga -de är svåra att rota men med så mycket rotskott kan man ju dela dem Den dricker mycket vatten men har trivts bra. Men för några veckor sen hände något som jag inte förstår hela den lummiga fina blyblommans fina rankor hade helt enkelt säckat ihop bladen var som disktrasor
Jag tog den till mitt planteringsrum där jag rensade bort gamla filtiga rotflak som verkade vara döda invid krukans sida skakade bort gammal jord och planterade om i hopp om att rankorna skulle återhämta sej men inte! Rankstjälkarna verkar torka i topparna det enda jag gjort nu är att duscha den ibland och ge den lagom med vatten. Nu set det ut som att det är rotskott på väg då den lär väl överleva Ett gammalt rotskott överlevde men verkar nu ge sej
Under alla år jag hade den har den inte burit sej åt såhär. Och jag undrar vad som hänt? Går det att förklara ? Är det möjligen så att de naturligt vissnar ner ibland. ? Krukan de står i är rymlig att det finns god plats för rötterna. Finns det något svar på detta. Normal skötsel har varit vatten inte för soligt läge lite näring ibland.
Gunnel blommoman undrar

Kommentarer

  • Hej Gunnel, vi ber om ursäkt att detta blivit liggande, men vi har svårt att avgöra från bildmaterialet vad som är orsaken. Du skulle kunna kontakta FOR som är specialiserade på denna typ av frågor:

    https://for.se/tradgardsradgivning/
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent