varför fäller inte eken sina blad?

Eken är ju, vad jag vet det enda lövträd som behåller sina blad tills nya kommer. Varför?

Agneta Be********

Kommentarer

  • Det är ett så kallat juvenilt drag hos bland annat ek och bok att behålla bladen ett helt år. Det innebär att unga individer och även lågt sittande grenar behåller bladen under senhöst och vinter, och kan då fortsätta fotosyntetisera så länge det går. Det är en fördel då dessa lågt sittande blad inte skuggar andra underliggande blad samt är mer skyddade mot uttorkning, vilket ju är den främsta orsaken till att det kan vara en fördel att stänga ner och fälla bladen redan på hösten innan marken fryser och omöjliggör vattenupptag.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent