Vårflor

Hej,
Jag besökte er för drygt en vecka sedan och kan inte komma på vilket vårflor som var i rabatterna utanför växthuset. Det stod en Cornus Alba i planteringen och runt omkring blommade jättesöta små blommor i lila och rosa. Vad är namnet på dessa?
Med vänlig hälsning,
Malin

Kommentarer

  • Hej Malin!

    Jag gissar att du menar Puschkinia libanotica 'Alba' och Scilla (=Chionodoxa) forbesii 'Pink Giant'. Även Scilla bifolia 'Rosea' och Scilla mischtschenkoana finns där och i närheten finns även mängder av nunneört, främst Corydalis malkensis och Corydalis solida som har en liknade effekt.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent