Var hittar man mest popplar i skogar i Göteborg och omnejd? poppulus nigra till exempel?

Hej,
Var hittar man mest popplar i skogar i Göteborg och omnejd? Fick en liten pdf fil av kommunen med olika träden i staden men jag är mer efter trädet i en mer naturlig miljö, i våra skogar runt Göteborg typ, helst poppulus nigra om ni har bra tips, till exempel? jag är efter information om olika svamp sporer som kan utvecklas på trädetsbark, b.a pleurotus ostreatus som jag råkade hitta någon gång på tre meters höjd... Förstår inte varför den typen av svamp kan växa där. All information är välkommen.
Mvh Hugues

Kommentarer

  • Populus nigra och andra arter med benämniingen popplar är inte naturliga skogsträd någonstans i Sverige. Flera förvildar sig dock, framförallt med rotskott i park- och odlingsmark.
    Däremot en art av samma släkte: aspen, Populus tremula, förekommer rikligt lite varstans som inslag i skogar runt Göteborg. Ostronmusslingen, Pleurotus ostreatus, är vanligt förekommande även på den, men också på flera lövträd av helt andra växtsläkten, bl. a. på al. Ostronmussling är en sk vitrötesvamp som infekterar veden på dessa träd. Fruktkropparna kan ofta, som du noterat, dyka upp på flera meters höjd, likväl som nere vid marken.
    Lycka till med svampletandet! I den milda väderleken växer ostronmusslingen bra just nu!
    Pedagogen svarar