Valnötter fertila/härdiga i göteborg

Hej! Jag undrar vilka valnötsarter som är härdiga och framför allt fertila i göteborg. Särskillt svart valnöt och europeisk valnöt
Hampus Carlsson

Kommentarer

  • Hej Hampus,

    Svenska odlingserfarenheter finns sannolikt inte för alla släktets arter, men åtminstone valnöt (Juglans regia), grå valnöt (J. cinerea), svart valnöt (J. nigra) och manchurisk valnöt (J. mandshurica) är härdiga i Göteborg. Japansk valnöt, som ibland räknas som en egen art (Juglans ailantifolia), ibland endast som en varitet av den manchuriska valnöten är också härdig här. I Göteborgs botaniska trädgård har vi ett gammalt exemplar av Juglans major så den arten överlever också här även om den knappast frodas. Alla de nämnda arterna kan förmodligen producera nötter här också, men det är inte säkert att de hinner mogna fullt ut om det inte blir en varm sommar. Då tänker jag framförallt på J. regia och J. major, men även J. nigra, som arter där det är viktigt att tänka på vilken proveniens växtmaterialet har för att det ska vara dugligt för odling/nötproduktion här.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent